اظهارنامه مشمول چه افرادي مي شود

۱۰ بازديد

با انواع اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید

انواع اظهارنامه مالیاتی به طور کلی شامل اظهارنامه حقیقی و حقوقی هستند. اظهارنامه مالیاتی معمولا برای تعیین مالیات بر درآمد تعیین می شود اما اظهارنامه های مالیاتی در موارد خاص برای مالیات بر دارایی نیز ارسال می شوند. به عنوان مثال مالیات بر ارث، مالیات بر املاک و مستغلات، مالیات بر ارزش افزوده و ... در مواردی اظهارنامه خاص خود را دارند. اما اظهارنامه مالیاتی که در پایان سال مالی ارسال می شود، مالیات بر درآمد افراد حقیقی و حقوقی است. انواع اظهارنامه مالیاتی شش مورد هستند که به صورت زیر می باشد:

 

  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده 110 قانون مالیات های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده 95
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده 95
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده 95
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که از طریق املاک درآمد دارند (ماده 57 و 80)
  • اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت ماده 114 و 116

بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی در شرایط مختلف باید اظهارنامه های مالیاتی مختلفی ارائه کنند که در سامانه الکترونیکی نیز مشخص می شود. برای اطلاع از اینکه کدام اظهارنامه مالیاتی را باید پر کنید و به چه مدارک و اطلاعاتی احتیاج دارید، بهتر است با بهترین شرکت حسابداری در تهران ارتباط برقرار نمایید.

 

چه افرادی موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند؟

قانون شرایط ارائه اظهارنامه مالیاتی را مشخص کرده است و افرادی که موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند شامل افراد زیر می شوند:

 

  • کلیه اشخاص حقیقی که در ایران مشغول به کار و فعالیت اقتصادی هستند و معاف از مالیات نیستند.
  • تمام اشخاص حقیقی که در ایران مشغول فعالیت اقتصادی هستند و معاف از مالیات نیستند (به عنوان مثال ناشران و انتشاراتی از مالیات معاف هستند).
  • تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ایران که در خارج از کشور مشغول فعالیت و کار هستند.
  • تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از ایران هستند اما درآمد آنها از داخل ایران کسب می شود.
  • اتباع غیر ایرانی که در ایران درآمد دارند مشمول مالیات هستند.

شرکت حسابداری وخدمات مالی حساب اندیش ایرانیان

 

در مقابل شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه آنها در تمام استان های کشور و همچنین کلیه سازمان ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند از مالیات معاف هستند. کارمندان و افرادی که از دولت حقوق می گیرند نیز احتیاجی به ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند. کارگران، صیادان، عشایر، شرکت های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان نیز از مالیات معاف هستند.

 

 

برای اینکه اظهارنامه مالیاتی شما به درستی ثبت شده و مورد تایید قرار گیرد شما باید صورت حساب های دقیق خود را در اختیار داشته باشید. موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان به شما کمک می کند حسابداری مالیاتی را ساده تر کنید و یک اظهارنامه دقیق را ارسال کنید.

 

مشاوره مالیاتی جهت ثبت اظهارنامه مالیاتی

برای اینکه اظهارنامه مالیاتی شما به درستی ثبت شده و مورد تایید قرار گیرد شما باید صورت حساب های دقیق خود را در اختیار داشته باشید موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان به شما کمک می کند حسابداری مالیاتی را ساده تر کنید و یک اظهارنامه دقیق را ارسال کنید. مشاوره مالیاتی جدای از مشاوره مالی برای شما لازم است تا مالیات مناسبی پرداخت کنید و مشمول مالیات های سنگین نشوید. خدمات مالی موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان به شما کمک می کند در پایان سال مالی با خیال آسوده اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید و نگران رد شدن آن نباشید.

 

در صورتی که برای رسیدگی به امور مالی خود خدمات حسابداری در تهران احتیاج دارید، می توانید با کارشناسان موسسه حساب اندیش ایرانیان ارتباط برقرار کنید و از خدمات مشاوره مالیاتی و حسابداری بهره مند شوید.

 

مالیات همواره یکی از مهم ترین ارکان دولت برای تامین بودجه است و شهروندان موظفند نسبت به درآمدی که داشته اند مالیات پرداخت کنند. ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط فرد حقیقی یا حقوقی علاوه بر اینکه مانع از ضایع شدن حقوق می شود بلکه مزایایی نیز به همراه دارد. اما چه افرادی باید اظهار نامه مالیاتی ارائه کنند؟ چگونه می توان اظهارنامه مالیاتی تنظیم نمود؟ برای پاسخ به این سوالات لطفا تا انتها با ما همراه شوید.

 

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در پایان هر سال مالی تمام تاجران، شرکت ها و کسب و کارها باید میزان سود و زیان، هزینه ها، استهلاک، درآمد و ... را به به اداره امور مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی آنها برآورد شود. اظهارنامه مالیاتی شامل این اطلاعات است که به اداره مالیاتی ارائه می شود. توجه داشته باشید که در اظهارنامه مالیاتی مبلغ مالیات تعیین نمی شود؛ بلکه پس از ارائه و ثبت اظهارنامه و انجام خدمات مالیاتی، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می شود.

 

علت اینکه گفته می شود می بایست اظهارنامه مالیاتی را جدی بگیرید این است که فرصت ارسال اظهارنامه در پایان سال مالی کوتاه است. در صورتی که اظهارنامه مالیاتی به موقع ارسال نشود مبلغ مالیات به صورت خودکار توسط اداره مالیاتی تعیین می شود و ممکن است حتی جریمه شوید. برای ثبت اظهارنامه مالیاتی الکترونیک می توانید به راحتی از طریق اینترنت عمل کنید. بهتر است حسابداری مالیاتی شرکت را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید تا متضرر نشوید.

 

 

اظهارنامه مالیاتی چگونه تنظیم می شود؟

از سال 1391 تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه سازمان مالیاتی کشور انجام می شود. در این سامانه فرم های مربوطه به صورت آماده در اختیار شما قرار می گیرند و شما مرحله به مرحله می توانید اظهارنامه مالیاتی را ثبت کنید. تمام افرادی مشمول مالیات مکلف هستند تا اظهار نامه مالیاتی فردی یا شرکتی خود را در موعد مقرر به این درگاه الکترونیکی ارائه کنند.

 

البته طبق تبصره ماده 178 افرادی که نمی توانند به صورت الکترونیکی اظهارنامه خود را ارسال کنند، می توانند از اظهارنامه کاغذی استفاده کنند. اگرچه ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی سریع تر و راحت تر و در صورت لزوم می توانید از یک شرکت خدمات مالیاتی تهران کمک بگیرید. سامانه tax.gov.ir به منظور ثبت اظهارنامه مالیاتی طراحی شده است و می تواند به راحتی نیازهای شما را پوشش دهد. البته باید به درج اطلاعات درست در این سامانه دقت کنید و همواره از یک شرکت مالیاتی برای تنظیم اظهارنامه کمک بگیرید.

 

 

منبع: شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com

 

https://davatonline.ir/content/339567/%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AF

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.