اعتراض به مالیات چیست و به شکل مؤثر به مالیات خود اعتراض کنیم

۱ بازديد

اعتراض به مالیات چیست و به شکل مؤثر به مالیات خود اعتراض کنیم

چکیده : سامانه اعتراض به مالیات راه اندازی شده است تا مودیانی که نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض دارند بتوانند خیلی راحت درخواست خود را ثبت کنند. اداره امور مالیاتی موظف است تا ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ مراجعه، به موضوع رسیدگی کرده و پاسخ درخواست مودی را بدهد

 

سامانه اعتراض به مالیات راه اندازی شده است تا مودیانی که نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض دارند بتوانند خیلی راحت درخواست خود را ثبت کنند. اداره امور مالیاتی موظف است تا ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ مراجعه، به موضوع رسیدگی کرده و پاسخ درخواست مودی را بدهد.  در این مطلب همراه ما باشید تا مراحل اعتراض به مالیات به صورت قانونی را توضیح دهیم. 

 

چطور به مالیات محاسبه شده اعتراض کنیم؟
اگر اداره امور مالیاتی اسناد و مدارک ابراز شده مودی را بررسی کند و او مشمول مالیات تشخیص داده شود، مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس شده و سپس به امضاء رئیس اداره می رسد تا در مدت زمان حداکثر ۱۰ روز، برگ قطعی صادر و انجام مراحل وصول مالیات به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع داده شود. 

در صورت عدم تشخیص دلایل ابراز شده توسط مودی به وسیله اداره امور مالیاتی موثر بر تعدیل درآمد مشمول مالیات، مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و سپس تا حداکثر ۵ روز به امضاء رئیس اداره امور مالیاتی می رسد. بدین ترتیب برای درخواست تعیین وقت از دبیرخانه هیات های حل اختلاف مالیاتی اقدامات لازم انجام شده و انجام امور قانونی بعدی به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع داده می‌ شود. 

در این مرحله مودی می تواند پس از دریافت مشاوره مالی با تکمیل فرم اعتراض مخصوص، پرونده را برای رسیدگی به وسیله هیات های حل اختلاف مالیاتی، احاله کند و ظرف مدت ۱۰ روز با ارائه به دبیرخانه هیات های مربوطه، رسید دریافت داشته باشد.

در مواد ۲۱۶، ۲۳۸ و ۲۵۱ قانون مالیات های مستقیم راجع به اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات نوشته شده است: در ابتدا صاحبان مشاغل باید نسبت به تحویل اظهارنامه مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. پس از مدت زمان معین، با صادر شدن برگ تشخیص مالیات برای شخص مورد نظر، فرد تا ۳۰ روز وقت دارد تا با داشتن مدارک و مستندات کافی اعتراض خود را ارائه دهد. در صورتی که مودی به مالیات تشخیصی اعتراض کند، چند حالت پیش می آید که در ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است: 

۱. تقدیم اعتراض به وسیله مودی
بر اساس ماده ۲۵۱ قانون مالیات مستقیم، مالیات دهنده و اداره مالیات هر دو می توانند پس از یک ماه از صدور رای هیات حل اختلاف مالیاتی، با ارائه دلایل و شواهد لازم به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات یا نقص در رسیدگی به پرونده، به شورای عالی مالیاتی شکایت کنند. مودی برای اعتراض به مالیات تشخیصی باید با کمک گرفتن از شرکت خدمات مالیاتی تهران به سامانه ثبت اعتراض مالیاتی مراجعه و شکایت خود را اعلام کند. 

در این سامانه دو نوع برگه ارزیابی و ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی موجود است. اعتراض مودی هم حتما باید به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. بر طبق قانون این عمل باید ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ انجام شود. 

بر اساس ماده ۲۰۳ و ۲۰۸ قانون مالیات مستقیم در صورت قانونی شدن برگ تشخیص ابلاغ و عدم اعتراض مالیات دهنده، اداره مالیات او را به عنوان فردی که به پرونده حسابداری مالیاتی اعتراضی ندارد، شناسایی می کند. در غیر این صورت در مهلت قانونی تعیین شده پرونده اعتراض مودی به هیات حل اختلاف ارجاع داده می شود تا به آن رسیدگی شود.

۲. بررسی اعتراضات و مدارک مربوط
بر اساس ماده ۲۳۸ ق.م.م در صورت کافی بودن مستندات ارائه شده توسط مودی یا شرکت مالیاتی، مسئول مربوطه اعتراض را قبول می کند. در غیر این صورت پرونده را به هیات های حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهد. 

۳. مختومه شدن پرونده
بر اساس ماده ۲۳۹ ق.م.م در صورت پرداخت مبالغ برگ تشخیص به وسیله مودی یا رفع اختلاف توسط هیات های مالی، پرونده به لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه است. فرد با کمک گرفتن از متخصصین خدمات مالی در تهران می‌تواند خیلی راحت پرونده مالیاتی خود را مختومه کند.

 

مهلت اعتراض به مالیات
بر اساس ماده ۱۱۰ ق.م.م تا چهار ماه پس از پایان سال مالی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل دهند. اداره مالیات هم وظیفه دارد ظرف مدت یک سال با محاسبه میزان مالیاتی که مودی باید پرداخت کند، مبلغ دقیق را در قالب برگ تشخیص مالیات به مودی ارائه دهد. پس از ابلاغ برگ مودی می تواند تا ظرف مدت حداکثر ۳۰ روز اعتراض کتبی خود را به سازمان امور مالیاتی بدهد. مدت زمان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی از تاریخ ابلاغ به بعد، ۳۰ روز است. 

بر اساس ماده ۲۳۸ ق.م.م مودی می تواند در صورت اعتراض به مالیات تعلق گرفته، شخصا یا به همراه وکیلی که از شرکت حسابداری در تهران گرفته است، به اداره امور مالیاتی مراجعه کند. سپس با ارائه اسناد و مدارک مربوطه، درخواست کتبی خود را ارائه دهد. اگر مودی در این زمان به برگ تشخیص اعتراضی نداشته باشد، برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی مالیات تبدیل می‌ شود.

 

تمدید مهلت اعتراض به مالیات
رعایت مهلت ها، اولین و مهمترین شرط پذیرش اعتراض به مالیات است. با این حال به دلیل بیماری کرونا و برای جلوگیری از تجمع افراد در ادارات، دولت و سازمان خدمات مالیاتی در سال گذشته مهلت اعتراض به مالیات را تمدید کردند. سال گذشته در راستای اجرای سیاست فاصله گذاری اجتماعی و تلاش برای کنترل بیماری کرونا، به کسانی که آخرین مهلت اعتراض مالیاتی آن ها از تاریخ ۱ تیر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بود، توسط اتاق اصناف ایران سه ماه وقت داده شد. با توجه به اینکه محدودیت های کرونایی در کشور کاهش پیدا کرده، پیش بینی موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان این است که مهلت اعتراض به مالیات در سال ۱۴۰۲ تمدید نشود.

سخن پایانی
اعتراض به مالیات در مالیات های مستقیم و در روش خود اظهاری تعیین مالیات کاربرد داشته و می تواند با مراجعه به سامانه مربوطه پیگیری شود. تمام مودیان حق اعتراض به مالیات را داشته و می توانند با ارسال اظهارنامه مالیاتی و با ارائه اسناد و مدارک کافی، اعتراض خود را ثبت کنند. 

امکان ثبت اعتراض مالیاتی از طریق سامانه و به صورت آنلاین امکان‌پذیر است و پس از ارائه برگ تشخیص فرد تا ۳۰ روز وقت دارد به آن اعتراض کند‌. در غیر این صورت برگ تشخیص تبدیل به برگ قطعی مالیات می شود. شما عزیزان می‌توانید اعتراض به برگ تشخیص مالیات خود را بر عهده شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com بگذارید. این موسسه با داشتن سابقه طولانی در زمینه مشاوره مالیاتی، به تمام سوالات و ابهامات شما پاسخ داده و خیلی سریع مشکلات پرونده‌تان را حل می‌کند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.