انواع مالیات های مستقیم و تبعات آن

۳ بازديد

مالیاتهایی که امروزه وصول میشوند در گذشته نیز وجود داشته اند اما تحت تأثیر عواملی نظیر مبادلات فرهنگی پیشرفتهای فنی توسعه اقتصادی و گسترش ساختار و سازمان تشکیلات دولت متحول شده اند.

مالیات های مستقیم

اهم مالیاتهای مستقیم به شرح زیر میباشند:

الف) مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی بنا به دلایلی که به آنها اشاره خواهد شد از اهمیت گذشته برخوردار نیست لذا اینکه از سیستم مالیاتی اغلب کشورها حذف شده اند و یا سهم چندانی در آنها ندارند. این نوع مالیات به صورت مالیات اموال و داراییهای خاص یا مالیات بر کلیه اموال و دارایی ها اجرا
می گردند.
۱- مالیات بر اموال و دارایی های خاص از قدیم وصول مالیات از برخی دارایی ها متداول بوده است. زیرا
۱ - دسترسی به کلیه داراییها به یک اندازه امکان پذیر نیست. ۲ ـ از همان ایام برخی داراییها مثل ،اراضی، املاک و ساختمان، اصل و اساس داراییهای مردم را تشکیل میداد به مرور زمان از یک طرف مشاهده میشد که وصول مالیات از برخی داراییها و معافیت بعضی دیگر عادلانه نیست از طرف دیگر با شکل گیری مؤسسات بزرگ صنعتی تجاری و مالی سهام این مؤسسات و وجوه نقد نیز به دایره اموال قابل دستیابی اضافه شده بود بنابر این به تدریج دایره اموال مشمول مالیات بر دارایی نیز گسترش یافت.
مالیات بر کلیه داراییها گسترش فوق تا طرح مالیات بر کلیه دارایی ها ادامه پیدا کرد در کشوری مثل آمریکا از همان ابتدا مالیات بر کلیه داراییها بر اساس اصول زیر به اجرا در آمده است.

الف - تمام دارایی ها بدون هیچ استثنا یا امتیازی باید مشمول مالیات باشد و کلیه اموال و دارایی یک فرد به صورت یکجا در نظر گرفته شود. ب - برای تقویم کلیه داراییها شیوۀ یکسانی طراحی و اجرا گردد. ج - برای تمام دارایی ها نرخ واحدی به کار رود. علی رغم اینکه مالیات برکلیه داراییها از معدود مالیاتهایی است که با هر دو اصل فداکاری و بهای خدمات سازگاری دارد، وصول این مالیات بیشتر جنبه نظری داشته و در عمل با موانع و مشکلات زیادی مواجه است. اهم این مشکلات عبارت اند از: ۱) ساختار جدید اقتصادی که بر اساس صنعت و شرکت های بزرگ استوار است. وصول مالیات از کلیه داراییها را با مشکلات و پیچیدگی هایجدیدی مواجه کرده
۲) وضعیت جدید و ایجاد مشاغل متنوع با سطوح گسترده تخصص، موجب افزایش درآمد حاصل از حقوق نسبت به درآمد ناشی از دارایی ها شده است به گونه ای که دیگر داراییها شاخص مناسبی برای تعیین توانایی پرداخت به حساب نمی.آیند.
وجود مشکلات اداری مالیات بر داراییها نظیر:

الف) عدم امکان دسترسی مأمورین به کلیه اموال و سهولت فرار از پرداخت مالیات
ب) تنوع و تعدد داراییها که قیمت گذاری آنها را پیچیده میسازد.

ج) اختلاف نظر فاحش و همیشگی میان مأمورین و مؤدیان در زمینه ارزش اموال مشمول مالیات

د) اشکال در ارزیابی داراییهای جدید مثل حق انحصار، حق امتیاز و سرقفلی مجموعه عوامل فوق به همراه سایر دلایل باعث شده، دولتها به سمت وصول آسان تر و عادلانه تر مالیات رو آورند لذا این مالیات تا حد زیادی متروک و یا در حد همان مالیات بر برخی اموال و داراییها باقی مانده است. از متداول ترین نوع این مالیات میتوان به مالیات بر اراضی و مالیات بر ارث اشاره کرد.
مالیات بر اراضی وصول مالیات اراضی از قدیمی ترین و متداول ترین نوع مالیات بر دارایی .است این مالیات در طول تاریخ تحت تـ عامل عمده عقاید و تحولات اقتصادی تغییرات وسیعی یافته است. این نوع مالیات ابتدا در پرتو عقاید اقتصادی فیزیوکراتها و کلاسیکها واقع و از شکل کهن خود خارج شد و به تدریج با تحولات صنعتی و اقتصادی قرن نوزدهم به بعد و انتقال جوامع از اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی چهره جدیدی به خود گرفت.
و سپس به واسطه توسعه صنایع، شهرها گسترده و در اثر آن قیمت اراضی واقع در محدوده آنها افزایش مییابد. همچنین در اثر خدمات دولت نظیر ایجاد تأسیسات شهری، راه و خدمات تحت الارضی نیز قیمت املاک افزایش می یابد. در نتیجه این دو عامل درآمد هنگفتی به صورت تصادفی) ایجاد می شود که مالک در آن نقشی نداشته است این وضعیت برخی را بر آن داشته تا از وصول مالیات از این اضافه ارزش حمایت کنند. نحوه وصول مالیات از اراضی مالیات اراضی ممکن است به شکل مالیات بر درآمد حاصل از املاک نظیر) مالیات مستغلات کشاورزی یا معادن یا از اضافه ارزش آنها صورت گیرد مالیات از اضافه ارزش املاک نیز به نوبه خود امکان دارد به صورت سالیانه یعنی اخذ مالیات از ما به التفاوت قیمت هر سال اراضی نسبت به سال قبل یا به صورت یک جا در هنگام نقل و انتقال وصول شود. در مورد اخیر نیز به صورت مقطوع بـا مابه التفاوت خرید و فروش اجرا می گردد.

مالیات بر ارث یکی دیگر از مالیاتهای معروف و متداول داراییها مالیات بر ارث .است این مالیات از اموال و داراییهای هر فرد هنگامی که در اثر فوت وی به دیگران منتقل میشود دریافت میگردد. مالیات بر ارث دیگری به صورت مالیات بر سهم الارث. ممکن است به دو صورت اجرا شود؛ یکی به شکل مالیات بر کل ما ترک و مالیات بر کل ماترک از مآخذ کل اموال به جا مانده از متوفی بدون در نظر گرفتن تعداد و سهم هر یک از وراث به صورت یکجا اخذ می گردد. در حالی که مالیات بر سهم الارث بر اساس تعداد، رابطه وراث با متوفی و میزان که از ماترک عاید هر یک از آنها میشود، پس از اعمال معافیت یا بخشودگی های لازم به حیطه وصول در می آید. در این راستا هرچند مالیات کل ماترک راندمان بیشتری دارد و با سهولت بیشتری همراه است، امــا بـا اصل عدالت و توانایی پرداخت، سازگاری کمتری دارد.
سهمی بر برای موفقیت آمیز بودن مالیات بر ارث این مالیات باید توام با مالیات بر نقل و انتقالات بلاعوض و با در نظر گرفتن انتقال اموال به وراث در زمان حیات، به اجرا در آید زیرا از این طریق می توان مالیات بر ارث را نپرداخت. بدیهی است مالیات معاملات بلاعوض نیز باید بدون معافیت باشد زیرا در این صورت از طریق معاملات جزئی و متعدد میتوان تا حدود زیادی از پرداخت مالیات بر ارث طفره رفت.
برای بهبود مالیات بر ارث نظریاتی نیز ارائه شده است. دو نمونه از آنها عبارت اند از:
(۱) میان مالیات بر ارث اموالی که ارثاً به متوفی رسیده و اموالی که وی در طول حیات خود کسب نموده فرق گذاشته شود.

(۲) در تعیین مالیات بر ارث میزان دارایی شخصی آنها نیز مدنظر قرار گیرد.



ب) مالیات بر درآمد

به شرحی که در بالا اشاره شد موانعی سر راه وصول مالیات بر دارایی داشت. از طرف دیگر افزایش مبلغ و اهمیت درآمد ناشی از کسب و کار در پرتو تحولات صنعتی و اقتصادی نسبت به درآمد حاصل از اموال و دارایی ها توأم با نیاز مالی دولتها در مواقعی نظیر جنگها موجب پیدایش مالیات بر درآمد و توسعۀ آن شده است به طوری که امروزه این مالیات
مهم ترین نوع مالیات کشورهای پیشرفته را تشکیل میدهد. نخستین بار مالیات بر درآمد به پیشنهاد نخست وزیر انگلستان در سال ۱۷۹۸ زمان جنگهای ناپلئون وضع شد. سپس در سال ۱۸۴۲ به عنوان یک درآمد استثنایی در زمان صلح نیز به تصویب رسید. از اواخر قرن نوزدهم به صورت یک مالیات عادی اما با نرخ کم به اجرا درآمد. مالیات بر درا درآمد. بعد از جنگ جهانی اول نیز به عنوان مالیات اصلی در اغلب کشورها شناسایی و به سرعت اهمیت آن گسترش یافت. در نهایت این نوع مالیات از سال ۱۹۱۳ در کشور آلمان به شکل مالیات بر جمع درآمد تبدیل شد. انواع مالیات بر درآمد مالیات بر درآمد انواع زیادی دارد. طرز وصول آنها بستگی به شرایط و مقتضیات اجتماعی و سیاسی هر جامعه داشته و دائماً نیز تغییر میکند اما به طور کلی وصول آن به سه طریق انجام می شود.

 

یکی از بهترین راه کار ها برای جلوگیری از برخورد با مشکل در مسائل مالیاتی استفاده از دانش و تجربه شرکت های حسابداری است که خدمات مالیاتی ارائه می دهند.

برای استفاده از بهترین خدمات مالیاتی اینجا کلیک کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.