حسابداری بهای تمام شده چیست

بهترین شرکت حسابداری

حسابداری بهای تمام شده چیست

۱ بازديد

در بسیاری از شرکت ها اعم از تولیدی و بازرگانی و خدماتی برای بدست آوردن بهای تمام شده کالای فروش رفته نیاز به استفاده از حسابداری بهای تمام شده به منظور شفاف سازی قیمت کالاها برای اشخاص استفاده کننده از اطلاعات مالی می باشد. همینطور باعث قیمت گذاری بهینه تر برای کالاها به منظور رقابتی شدن بازار و بدست آوردن بخش بزرگی از بازار و همینطور فروش بیشتر است.

کارشناسان مالی شرکت دهناد معتقد هستند که حسابداری بهای تمام شده به تکنیک یا روش مورد استفاده اشخاص حقوقی، یا الزام شده توسط مراجع حسابداری به منظور تعیین بهای یک پروژه یا یک قلم کالا یا خدمات است. یک سیستم حسابداری مناسب باید از انعطاف پذیری کافی به منظور برآوردن نیازهای مدیریت و همچنین فراهم آوردن مبنایی برای تهیه صورت های مالی برخوردار باشد. حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده) حوزه مشترکی بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت است. حسابداری صنعتی با ارائه اطلاعات بهای محصولات به دو گروه زیر، تامین کننده بخشی از نیازهای اطلاعاتی هر دو شاخه حسابداری مالی و مدیریت است.

شرکت حسابداری دهناد با بهره گیری از نیروهای متخصص خود در بخش حسابداری بهای تمام شده در بخش ایجاد ساختار بهای تمام شده و تسهیم صحیح و به موقع هزینه های تولید توانسته است بخش عمده ای از نیازهای مشتریان خود را بر طرف سازد.

 


حسابداری بهای تمام شده به تکنیک یا روش تعیین بهای تمام شده یک پروژه، فرایند یا یک موضوع از طریق اندازه گیری مستقیم یا تسهیم گفته می شود. هسته مرکزی یک سیستم حسابداری بهای تمام شده شامل فرایند رهگیری بهای اقلام مختلف نهاده یا ورودی که همان هزینه های مواد اولیه و دستمزد و ... است به خروجی های یک شرکت است که همان کالاها و خدمات تولیدی هستند.

 

بهای تمام شده در حسابداری
در حسابداری، بها به صورت ارزش منابع از دست رفته به منظور تحصیل کالا یا خدمت تعریف می شود به گفته خدمات حسابداری دهناد بها در عمل معادل مبالغ پولی که باید برای تحصیل یا تولید کالاها و خدمات پرداخت شوند، اندازه گیری می شود. مدیران به منظور اتخاذ تصمیمات خود، میخواهند بدانند بهای یک موضوع خاص مانند یک محصول، خدمت چقدر است.

به هر چیزی که مدیریت برای دستیابی به اهدافش نیازمند اطلاعات بهای آن است اصطلاحا موضوع بهایابی نامیده می شود. به منظور معرفی مفاهیم اولیه حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی، لازم است که در ابتدا مفهوم بها تشریح شود:

بها، هزینه و زیان
بها به ارزش منابع از دست رفته یا به عبارت ساده تر مواد ودستمزد و سربار مصرف شده برای تحصیل یا تولید کالا یا خدمت است در اصل شرکت خدمات حسابداری بها را اینگونه تعریف کرده است که به منظور منافع جاری یا آتی متحمل شده است و به همین جهت در زمان استفاده از این منافع به هزینه تبدیل می شود. هزینه عبارت است از بهایی که منافع حاصل از آن کسب گردیده و در حال حاضر به عبارتی منقضی شده است.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که بهایی که کسب منافع آن در آینده محتمل است به عنوان دارایی طبقه بندی می شود. در برخی موارد کالاها یا خدمات تحصیل شده بدون هیچ گونه منافعی برای شرکت ارزش خود را از دست می دهند. بهای اینگونه کالاها و خدمات زیان است که در دوره وقوع در صورت سود و زیان منعکس می گردد. هزینه و زیان اثر مشابهی بر سود خالص دوره مالی دارند و هر دو باعث کاهش آن می شوند.

علاوه بر اثر مشابه هزینه و زیان بر سود خالص شرکت، شباهت دیگر آن ها این است که هر دو فاقد منافع آتی برای شرکت هستند و به گفته شرکت حسابداری دهناد هزینه و زیان در آینده منجر به ورود وجه نقد به داخل شرکت نخواهند شد، در حالی که ویژگی اصلی بها، وجود منافع آتی و انتظار مبنی بر جریان نقد ورودی آتی است. بهای تمام شده در حسابداری از طریق دو سیستم کلی قابل اجرا می باشد:

1-سیستم بهایابی سفارش کار

2-سیستم بهایابی مرحله ای

شرکت حسابداری دهناد برای انجام پروژه های خود با توجه به نیاز های کسب و کار از دو سیستم مرحله ای و سفارش کار به صورت تخصصی استفاده می کند.

 

سیستم بهایابی سفارش کار
موضوع بهایابی در سیستم بهایابی سفارش کار، محصولات تولیدی خاص و معمولا متمایز مربوط به هر سفارش است. شرکت هایی که ویژگی های محصولاتشان مطابق با سلیقه و نظر مشتری تعیین می شود، از سیستم بهایابی سفارش کار استفاده می کنند.

کارشناسان شرکت حسابداری در هنگام اجرای این سیستم این نکته را در نظر دارند که برای مشتریانی لحاظ می کنند که کالاهای تولیدی آنها در این شرکت ها مشابه یکدیگر نیستند. بنابراین منابع مصرف شده برای تکمیل هر سفارش متفاوت است، که منجر به متفاوت بودن بهای تمام شده هر سفارش می گردد.

سیستم بهایابی مرحله ای
در این سیستم بهای تمام شده حسابداری برای یک دسته از کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده مشابه و یکسان است. در این سیستم تمامی هزینه های تولید یا بهای تولید بر اساس واحدهای تولیدی یا همان دوایر تولید انباشت می گردد و به منظور محاسبه هر واحد از محصولات جمع بهای واقع شده در هر دایره بر تعداد کالاهای تکمیل شده در همان دایره خاص تقسیم می گردد. به همین منظور واحد حسابداری و مالی شرکت دهناد برای انباشت بهای تولید هر دایره یک حساب معین کالای در جریان ساخت اختصاص می یابد.

حسابداری بهای تمام شده و مالیات
حسابداری بهای تمام شده در شرکت ها، به خصوص شرکت های تولیدی از اهمیت بالایی در بخش مالیات و فرایند شناسایی درآمد مشمول مالیات برخوردار است. هر سال در فرایند رسیدگی مالیاتی، از شرکتها درخواست اسناد و مدارک و نحوه ی تعیین بهای تمام شده را در خواست می کنند.

در صورتی که شرکت ها نحوه تعیین بهای تمام شده هر کالا و اجزای تشکیل دهنده بهای تمام شده را در اختیار نداشته باشند و یا نتوانند به کارشناسان مالیاتی این مقوله را اثبات کنند، فرآیند رسیدگی از حالت رسیدگی به دفاتر خارج شده و واحد مالیاتی از طریق نسبت سود ناویژه نسبت به تعیین سود شرکت ها اقدام می کنند که در بسیاری از مواقع موجب به وجود آمدن تحریف در سود شرکت و فشار مالیاتی می گردد.

بنابراین شناسایی بهای تمام شده از موارد بسیار مهم برای هر شرکت و کسب و کاری می باشد که در این خصوص شرکت خدمات حسابداری دهناد ارائه دهنده خدمات مربوط به تعیین بهای تمام شده، شما را از بروز خطرات احتمالی مالیات و همینطور قیمت گذاری صحیح کالاها و خدمات به منظور سودآوری شرکت یاری میدهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.