فرمول محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل

۴ بازديد

نحوه محاسبه مالیات

نحوه محاسبه مالیات و فرمول محاسبه مالیات به طور کلی به این صورت است:

به طور کلی، میزان مالیات در بازه های درآمد های مختلف از قبل تعیین شده است و طبق بخشنامه های موجود، مالیات بر مشاغل تا سقف ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سود سالانه کاملاً معاف از مالیات خواهد بود. اما تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان ابتدایی نرخ ۱۵ درصد را مشمول مالیات می شود. مبلغ تا سقف۲۰۰ میلیون تومان دوم درآمد نیز تا نرخ ۲۰ درصد مشمول مالیات خواهد شد.  اما باقیمانده درآمد با نرخ ۲۵ درصد مشمول مالیات محاسبه می شود.

فرمول عددی محاسبه مالیات که در مقادیر بالا از آن استفاده شده به این شکل است:

(درآمد - هزینه = سود) × نرخ (پلکانی)

قانون مالیات بر درآمد چیست؟

در اکثر کشورها، قوانین مالیات بر درآمد موجب می شوند که تمامی افراد شاغل، درآمدهای خود را هرسال با ثبت اظهارنامه مالیاتی گزارش کنند.

اظهارنامه جزئیات مربوط به منابع درآمد، کسورات، اعتبارات و دیگر اطلاعات مالی مربوطه را ارائه می‌دهد. سپس مقامات مالیاتی از این اطلاعات برای محاسبه میزان مالیات بدهی یا هرگونه بازپرداختی استفاده می‌کنند.

قوانین این امر می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. بنابراین، برای مودیان مالیاتی ضروری است که با متخصصان واجد شرایط مشورت کنند یا مستقیما به منابع رسمی دولتی مراجعه تا اطلاعات دقیق مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت کنند. در ایران این قانون باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم است که بر هفت فصل تقسیم می‌شود و هرکدام دارای مواد قانونی خود هستند.

 

محاسبه مالیات بر درآمد چگونه انجام می‌شود؟

به نقل از سایت نورا:

همه افراد واجد پرداخت مالیات بر درآمد در کشور، باید محاسبه مالیات بر درآمد را برای کسب و کار خود بدانند و در حین تکمیل اظهارنامه از روش‌های آن استفاده کنند.

با توجه به انواع مالیات بر درآمد که پیش‌تر به آن اشاره شد، متوجه شدیم که به‌جز مالیات بر درآمد مشاغل، دیگر انواع مالیات‌ها ثابت و از پیش تعیین شده هستند. مالیات بر درآمد مشاغل نیز بسته به نوع شغل و میزان درآمد خالص سالیانه تعیین می‌گردد.

همه کسانی که فعالیت اقتصادی معینی دارند، باید پیش از هر چیز اقدام به اخذ کد مالیاتی اینتا کنند و پس از ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، در چارچوب تعیین شده این سازمان اقدام به ثبت هزینه‌ها و درآمدهای کسب و کار خود کنند. پس از آن، تمامی این افراد، به صورت سالیانه اسناد مالی ثبت شده خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی در موعدی مقرر به اداره مالیات تسلیم نمایند.

 

معافیت مالیات مشاغل به چه صورت است؟

مشاغل و اشخاص حقیقی دارای معافیت سالانه‌ای هستند که مبلغ آن در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد، که این مبلغ به ازای هر شخص است. اما اگر مشاغل دارای چندین مالک باشند، یعنی در واقع مشارکت مدنی به وجود آمده باشد، تعداد شرکا اهمیتی در استفاده از معافیت سالیانه ندارد چراکه نهایتا می‌توانند از ۲ معافیت استفاده نمایند که این میزان به طور مساوی بین تمامی شرکا تقسیم می‌شود.

 

نحوه استعلام مالیات مشاغل

برای اینکه بفهمیم میزان بدهی مالیاتی ما که چقدر است؛ بایستی برای استعلام بدهی مالیاتی به سامانه الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنیم. در این سامانه بایستی ثبت نام خود را انجام داده باشید. سپس با توجه به سوابق پرونده ‌های مالیاتی می ‌توان تشخیص داد که میزان بدهی مالیاتی شما چقدر است و حتی وضعیت ممنوع الخروجی شما قابل مشاهده است.

 

نحوه اعتراض به مالیات

ابتدا بایستی مقررات مالیاتی مربوطه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مورد اعتراض شما در چه قسمتی از قانون مالیاتی قرار دارد.

قبل از اعتراض، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات شامل مستندات مالی، فاکتورها، سوابق مالیاتی و هرگونه اثبات مربوط به مورد اعتراض شما می‌شود.

فرم اعتراض در سایت سازمان امور مالیاتی موجود است و می‌توانید بعد از پر کردن فرم، آن ارسال نمایید.

بعد از تکمیل فرم اعتراض، آن را به دفتر مالیاتی مربوطه همراه ارائه دلایل ، مدارک و اسناد کتبی، ببرید.

 

سخن پایانی

محاسبه و ارسال مالیات نیازمند تجربه و دانش است. وقتی صحبت از مالیات می‌شود، افراد و مشاغل به‌طور یکسان ملزم به انجام تعهدات مالیاتی خود به طور دقیق و به موقع هستند. علاه‌بر این وجود مواد و تبصره‌های متعدد، درک روش‌های محاسبه و ارسال مالیات برای افراد و مشاغل بسیار مهم است که با کمک افراد متخصص سبب می‌شود مودیان مالیاتی به تعهدات خود عمل کنند و در عین حال خطر خطا یا جریمه را به حداقل برسانند و اهمیت این موضوع را که مشاوره از افراد متخصص در این زمینه است، دوچندان می‌نماید.

 

منبع: شرکت حساب اندیش ایرانیان

hesabandish.com

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.