ویژگی های مالیات که از آن ها بی خبر بودید!

۲ بازديد

مالیاتی که بر اساس اصول و مبانی بالا وضع می شوند باید دارای خصوصیاتی باشند ویژگی مالیاتی از دیدگاه کلاسیکها و اقتصاددانان جدید به شرح زیر است:

 

ویژگیهای مالیات از دیدگاه کلاسیک ها

آدام اسمیت واضع و پیرو مکتب کلاسیک برای مالیات خصوصیاتی را مشخص نموده که کم و بیش هنوز مورد قبول هستند این خصوص
عبارت اند از:

۱- عادلانه بودن به نظر وی مالیاتی که افراد مختلف به دولت می پردازند باید با رعایت اصل برابری ،مالیات یعنی برابری نسبت مالیات به درآمد افراد باشد تحقق این امر در گرو به کار گیری نرخ مالیاتی ثابت
است.
۲- معین بودن یعنی مالیاتها باید از قبل کاملاً مشخص و معلوم شوند و مقدار، زمان و طریقه پرداخت آن برای مؤدیان معین باشد. بنابراین نباید هیچ یک از امور مالیات به رأی، نظر و دلخواه کسانی که مالیات را جمع - آوری میکنند محول گردد.
۳- سهولت پرداخت یعنی وصول مالیات باید راحت باشد. به این ترتیب باید مالیات در مناسبترین ،زمان برحسب مساعدترین شرایط از مؤدیان وصول گردد و آنها برای پرداخت مالیات دچار مزاحمت و ناراحتی نشوند.
۴- اقتصادی بودن یعنی برای وصول مالیات باید اقتصاد رعایت شود. به عبارت دیگر هزینه های وصول مالیات باید نسبت کمی از مالیات را به خود اختصاص دهند.

 

ویژگی های مالیات از نظر اقتصاد جدید

خصوصیاتی که از دیدگاه اقتصاد مدرن برای مالیات ها انتظار می رود عبارت اند از:

۱۔ عدالت ۲- بازده یا راندمان  ۳- اداره ۴- اثرات اقتصادی ۵- اثرات اجتماعی

 

عدالت

عادلانه بودن مالیات شرط اساسی آن است. به همین دلیل غالباً عمده ترین استدلالی که در تأیید یا رد یک مالیات ارائه میشود عادلانه بودن آن است. از طرف دیگر از عدالت معنی مشخص و قابل قبولی نزد افراد مختلف وجود ندارد زیرا معنای آن بر حسب قضاوت هر فرد تغییر می کند. با این حال از نقطه نظر مالیاتی عادلانه بودن مالیات مستلزم وجود شروط زیر است: اول اینکه مالیات عمومیت داشته باشد یعنی تمام افراد جامعه را شامل شود و هیچ فرد یا گروهی از آن مستثنی .نباشند هر چند این شرط تاکنون بصورت کامل محقق نشده اما تا حدود زیادی تامین گردیده است. البته نباید از خاطر دور داشت که عمومیت مالیات با بخشودگی و یا معافیت منافاتی ندارد چون وصول مالیات از حداقل معیشت مردم قابل قبول و عادلانه .نیست همچنان که اعمال بخشودگی به لحاظ بهره مندی از آثار مفید اقتصادی و یا اجتماعی آن پذیرفتنی است.
دوم تساوی افراد در برابر مالیات است در دیدگاه اقتصاد جدید برخلاف اقتصاددانان کلاسیک منظور از تساوی مساوات در فداکاری براساس اصل توانایی پرداخت .است به این ترتیب برای تأمین چنین مساواتی باید از نرخهای تصاعدی بهره گرفت.

 

بازده یا راندمان

راندمان یا بازده مبلغی است که در نتیجه وضع و وصول مالیات وارد خزانه می.گردد بنابراین در زمینه راندمان دو موضوع اهمیت دارد؛
یکی اینکه مقدار و مبلغ وصول قابل توجه باشد و سهم مهمی از هزینه های عمومی را تأمین کند به این ترتیب نباید مالیاتهایی که متضمن وصول مبالغ ناچیزی هستند و یا هزینه وصول آنها زیاد است وضع شوند. دیگر آنکه مقدار و مبلغ مالیات بر حسب اوضاع و احوال اقتصادی و در سنوات مختلف دچار تغییرات عمده نشود. مالیات غیر مستقیم روی کالاهایی نظیر بنزین و دخانیات عموماً واجد چنین صفتی هستند. به ایــن دلیل منابع مالیاتی هر کشوری باید ترکیبی از مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم باشند.


اداره مالیات

امروزه از سه ویژگی مورد نظر آدام اسمیت یعنی معین بودن، سهولت و اقتصادی بودن تحت عنوان اداره مالیات یاد میشود. در این راستا به شرحی که قبلاً اشاره شده مالیاتها باید به گونه ای وضع گردند که:
الف - کاملاً مشخص :باشند به این ترتیب که در متن قانون تمام جزئیات لازم شامل اشخاص ،مشمول موعد پرداخت، بخشودگی و معافیت ها به طور صریح و روشن ارائه گردد. لذا هیچ یک از امور مربوط به مالیات نباید به عهده ،مامورین دستگاه مالیاتی یا تصویب نامه محول شود. علاوه بر اینها دستگاه مالیاتی باید مکلف به ارائه اطلاعات جامع و کامل پیرامون مالیاتهای موضوعه به مؤدیان باشد.
ب - سهولت داشته باشد یعنی علاوه بر اینکه در بهترین زمان و مساعد ترین شرایط وصول .گردد پرداخت و وصول آن برای مؤدیان و مأمورین ایجاد زحمت و گرفتاری ننماید به عبارت دیگر مردم برای پرداخت مالیات مجبور به مراجعات مکرر و طی فرایند طولانی و پیچیده نباشند مأموران نیز . برای دسترسی به مال مشمول مالیات ناچار به مراجعه مکرر به محل کسب و سکونت مؤدیان نشوند و برای مردم ایجاد مزاحمت نکنند. به همین منظور مالیات هایی که قابل وصول در منبع هستند نظیر مالیات حقوق، سود سهام یا اجاره برتری دارند. نباید از خاطر دور داشت که یکی از عوامل تسهیل پرداخت مالیات میزان همکاری مؤدیان با دستگاه مالیاتی است این همکاری از یک طرف به رشد اجتماعی آنها در زمینه پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و از طرف. دیگر به عادلانه بودن ،مالیاتها کفایت دستگاه مالیاتی و عاقلانه بودن مخارج عمومی مربوط است.

ج - اقتصادی باشد یعنی مبلغ مالیاتی که پس از کسر هزینه های وصول عاید خزانه میگردد قابل توجه باشد به عبارت دیگر نباید مالیاتی وضع گردد که هزینه وصول آن زیاد باشد هزینه های وصول مالیات شامل هزینه های مربوط به رسیدگی دستیابی به مال مشمول مالیات محاسبه و
مطالبه، حل اختلاف عملیات اجرائی و کنترل جهت جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود.
در این راستا هزینه جلوگیری از فرار مالیاتی در مالیات های غیر مستقیم بیشتر از مالیاتهای مستقیم میباشد. در عین حال مخارج رسیدگی و حــل اختلاف مالیاتهای مستقیم از نوع دیگر مالیات زیادتر است.


اثرات اقتصادی

امروزه یکی از مهمترین ویژگی هایی که برای مالیات در نظر گرفته میشود داشتن اثرات مفید اقتصادی است.
چون مالیات از درآمد دارایی و فعالیتهای تولید، فروش، مصرف و غیره) مردم وصول میگردد نباید به نحوی باشد که مانع فعالیت های اقتصادی مؤدیان شود. زیرا در این صورت مالیات اصل و اساس خود را از بین خواهد برد. بنابراین در صورت پذیرش و به کارگیری سیستم مالیاتی با نرخ تصاعدی باید توجه داشت که نرخها آنقدر شدید نباشند کـه بـه فعالیت های اقتصادی حس ابتکار و صرفه جویی مردم لطمه وارد کنند. همچنین به وسیلۀ مالیات میتوان امور اقتصادی را تنظیم و بر متغیرهای کلان درآمد، مصرف پس انداز و سرمایه گذاری ملی و مخارج دولت و متغیرهای خرد اقتصاد عرضه و تقاضا اثر .گذاشت مهمترین ابزار دولت برای دخالت و اعمال سیاستهای اقتصادی، مالیات است. روش هایی که دولت در این زمینه به کار می گیرد موضوع اقتصاد ارشادی" است.

 

اثرات اجتماعی

تغییراتی که در وضعیت نسبی در آمد و دارایی طبقات مختلف اجتماعی در اثر مالیات ایجاد میشود را اثرات اجتماعی مالیات می نامند. وصول مالیات و ارائه خدمات توسط دولت قسمتی از درآمد و دارایی بعضی طبقات را به برخی طبقههای دیگر اجتماع منتقل میکند در مورد وجود اثر اجتماعی برای مالیات نظرهای متفاوتی مطرح می گردد.

گروهی وجود اثرات اجتماعی برای مالیات را ضروری می دانند آنها معتقدند که مالیات باید با هدف اجتماعی یعنی تعدیل ثروت و درآمد افراد وضع شود این گروه از جمله واگنر آلمانی این گونه استدلال می کنند که موضوعی که از زمان یونان باستان تاکنون مورد توافق کلیه فلاسفه و دانشمندان علوم اجتماعی قرار دارد این است که خوشبختی و سعادت یک جامعه در گرو پایین بودن اختلافهای طبقاتی میان مردم آن است، از این رو در وضع و وصول مالیاتها باید تعدیل فاصله طبقاتی به عنوان یــک هـدف اصلی مدنظر قرار گیرد.
در مقابل عده کمی از صاحب نظران به رهبری جان ماک کولاک انگلیسی عنوان میکنند که مسائل مالی باید از مشکلات اجتماعی جدا نگه داشته شوند از این رو برای حل مسائل اجتماعی باید تنها راه حل های اجتماعی را به کار گرفت و مالیاتها فقط برای مشکلات مالی مورد استفاده. قرار گیرند. آنها به مالیات به چشم وسیله ای برای تقسیم عادلانه مخارج عمومی بین طبقات و افراد اجتماع نگاه میکنند. از این رو وی اصلی را وضع نموده که به اصل" ماک" "کولاک مشهور است. طبق این اصل مالیات باید به گونه ای وضع شود که وضع نسبی افراد قبل و پس از مالیات یکسان بماند. اثرات زیست محیطی گسترش ،جوامع شهرها و افزایش جمعیت از یک . سو و پیشرفت تکنولوژیکی و کاهش منابع طبیعی از سوی دیگر مشکلاتی در زمینه حفظ احیا و بهبود وضعیت محیط زیست ایجاد نموده است بنابراین امروزه از مالیاتها به عنوان ابزاری جهت تشویق و اجبار مردم به. اقدام در این زمینه به کار میرود پس باید اثرات زیست محیطی را نیز به سایر اثرات و ویژگیهای مالیات افزود.

اینک در ادبیات مالیاتی اصطلاح جدیدی تحت عنوان "مالیات سبز" وارد شده است. سیاستهای مالیات سبز از طریق اعمال معافیت پذیرش هزینه های مربوط به کنترل آلودگی و یا احیا و بهبود محیط زیست به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی و یا برقراری و وصول مالیات و عوارض اجرا میشود.

 

جمع بندی

یکی از کاربردی ترین خدمات شرکت های حسابداری، خدمات مالیاتی است که با استفاده از تخصص و دانشی که از مالیات دارند به شما کمک می کنند تا در امور مالیاتی خود به مشکل نخورید.

برای استفاده از خدمات بهترین شرکت حسابداری در تهران اینجا کلیک کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.